FAQ

Reserveren, huren en rijden

Hoe huur ik een auto?

Je huurt de auto via de Fetch car sharing app op je smartphone door een beschikbare auto op de kaart te selecteren. Deze wordt maximaal 15 minuten gratis voor je vastgehouden om bij de auto te komen. Je betaalt vanaf het moment dat je op start gebruik drukt.

Wanneer kan ik de auto huren?

Je kunt 24 uur per dag 7 dagen per week huren. Zelfs enkele minuten voordat je de auto nodig hebt, kun je een Auto huren maken. Huren doe je via de Fetch car sharing app.

Kan ik de Fetch auto's ook (pré)reserveren?

Je kunt , vanaf 23 september 2019, in de nieuwe versies van onze apps, tegen een bescheiden bedrag een Fetch auto langer reserveren dan de gratis 15 minuten die je altijd krijgt als je een Fetch huurt. Tot wel 48 uur. Dit werkt met reserveringsblokken. Een half uur reserveren kost bijvoorbeeld € 3,00. Een dag kost € 50,00. Je betaalt nooit meer dan het reserveringsblok waar je werkelijk gebruikte reserveringstijd in valt. Had je een dag gereserveerd maar gebruik je 20 minuten dan betaal je € 3,00. Let op, als je de betaalde reservering annuleert brengen we kosten in rekening. Je kunt de reservering eenvoudig in je agenda opslaan en je krijgt een kwartier voor afloop van de reservering een berichtje in je smartphone. Een Fetch reserveren met een starttijd in de toekomst, bijvoorbeeld voor morgen of overmorgen is niet mogelijk.

Kan ik in het buitenland rijden?

Jazeker, in België, Luxemburg en Duitsland. Let wel op, in Duitsland en Luxemburg kun je maar bij een beperkt aantal laadpalen laden met onze laadsleutelhanger!

Wil je weten waar die laadpalen staan, download dan de Travelcard EV app uit de App store of Playstore.

Geldt er een minimum of maximum huurperiode?

De minimum huurperiode is 1 minuut. De maximum huurperiode bedraagt 3 dagen. Wil je langer huren? Mail dan je verzoek naar support@fetchcarsharing.nl

Is er een handleiding?

Jazeker, je kunt hem hier downloaden

Tarieven

Waar vind ik een overzicht van alle tarieven?

De actuele huurtarieven en aanvullende kosten vind je op onze website. Klik hier om naar het tarievenoverzicht te gaan.

Wat is er in het huurtarief inbegrepen?
Hoe kan ik betalen?

Klant worden

Hoe word ik klant?

Inschrijven doe je via de Fetch car sharing app. Via de app maak je een gebruikersaccount aan. Volg de instructies in de app voor het maken van foto?s van je rijbewijs en selfie en voor niet NL ingezetenen rijbewijs, selfie en een foto van paspoort of identiteitsbewijs. Teken het contract met IDIN (vorm van IDEAL maar zonder betaling).  Selecteer de gewenste betaalmethode (creditcard of email met betaallink) betaal het inschrijgeld.

Aan welke voorwaarden moet ik voldoen om me te kunnen aanmelden?

Je bent 18 jaar of ouder en minimaal 1 jaar in het bezit van een geldig rijbewijs. Niet NL ingezetenen dienen tevens in het bezit te zijn van een geldig paspoort of identiteitsbewijs.

Laden

 

 

Hoe kan ik laden?

In de auto ligt een groene of wit/blauwe laaddruppel, bevestigd aan een grote instructiekaart. Soms vind je de druppel in de kofferbak van de auto, in het opbergvak in de deur of onder de stoel (sorry daarvoor). Je sluit de kabel aan volgens de instructies en houd de laaddruppel tegen de laadpaal volgens de instructie op de laadpaal. De auto gaat laden en de laadpaal geeft een blauw licht. Je bent verplicht de auto te laden als het accuniveau onder 30% is. Wel zo fijn voor de volgende gebruiker.

Is er ook een laadbonus?

Jazeker, elke keer de auto aan de lader zetten aan het einde van je huur levert je 10 gratis rijminuten op die verrekend worden met je volgende rit. Je krijgt maximaal 1 keer per kenteken per dag de laadbonus en je rit moet wel 15 minuten geduurd hebben. De rijminuten blijven een maand geldig.

Tips voor het laden

1: Zorg ervoor dat de versnelling van de auto in P (Park) staat.

2. Je ontgrendelt de kabel met de knop links op het dashboard met het icoon van een elektriciteitskabel erop.
2: De kabel blijft maar 20 seconden ontgrendeld als u op de ontgrendelingsknop drukt, daarna moet u opnieuw op de ontgrendelingsknop aan de linkerkant van het dashboard drukken.

Hoe snel kan ik laden?

De snelheid van het laden is afhankelijk van de beschikbare laadcapaciteit op een laadpaal. Op deze pagina kun je je laadtijd berekenen in een handige interactieve grafiek: https://www.renault.nl/elektrische-autos/zoe/batterij-opladen.html In Amsterdam zijn de meeste palen 11 KW palen. Op volle snelheid is je accu bij deze palen in 4,5 uur weer vol vanaf helemaal leeg. Laadpalen kunnen echter, afhankelijk van hoeveel auto’s tegelijk laden of zelfs het moment van de dag minder stroom leveren en dus langer nodig hebben om te laden. Plan dus altijd genoeg ruimte voor het laden.

Kan ik bij Fastned laden?

Jazeker, met de AC stekker, maar hoewel de ZOE razendsnel bij een normale laadpaal laadt, is de snelheidswinst van laden bij Fastned minder groot. Zie hiervoor https://support.fastned.nl/hc/nl/articles/205695157-Laden-met-een-Renault-ZOE.

Parkeren

 

Waar mag ik parkeren?

Onze auto’s hebben een parkeervergunning binnen de terugbrengzone in Amsterdam, maar met een aantal beperkingen. U kunt parkeren in de terugbrengzone op plaatsen waar een parkeervergunning vereist is. U kunt ook parkeren op parkeerplaatsen met elektrische laders, zorg ervoor dat u de oplaadkabel aansluit, dit is verplicht. En wees voorzichtig, u bent ook verantwoordelijk voor parkeerboetes na uw huurperiode als u verkeerd parkeert.

Waar mag ik niet parkeren?

Op andere parkeerplaatsen zoals privé-terreinen, blauwe zones, laad- en loszones, gehandicaptenparkeerplaatsen en taxizones mag u niet parkeren. Ook mag u niet parkeren in parkeergarages of andere betaalde parkeerplaatsen als u uw huur wilt beëindigen.

Hoe zit het met parkeerplaatsen waar een beperking geldt?

Het is niet toegestaan om te parkeren op een plaats waar tijdsbeperkingen op parkeerverboden van toepassing zijn, ook al treden deze beperkingen pas in werking na gebruik van het voertuig. Denk bijvoorbeeld aan een parkeerverbod dat de volgende dag ingaat wanneer er een markt is op plaats waar u parkeert.

Waar staan de kleine lettertjes?

Echt kleine lettertjes zijn het niet maar je kunt in onze algemene voorwaarden onder hoofdstuk 7 de letterlijke regels vinden. Klik daarvoor hier.

IDIN

Welke banken ondersteunen IDIN?

De volgende banken ondersteunen IDIN (januari 2020):

ABN AMRO, ASN Bank, ING Bank, Rabobank, RegioBank, SNS Bank, Triodos Bank en Bunq. Kijk op de site van je bank voor de voorwaarden (kopie legitimatiebewijs bij de bank bijvoorbeeld).

heb je een andere bank (Knab bijvoorbeeld), klik dan wel op de link voor het onder tekenen van het contract, breek het proces bij selectie van de bank af en neem contact met ons op via support@fetchcarsharing.nl.

Je kunt overigens wel je inschrijfgeld of ritten betalen via deze banken.

Waarom gebruiken jullie IDIN?

Door de contractondertekening met IDIN valideren we je identiteit bij je bank. Dat is een uitstekende manier om identiteitsfraude tegen te gaan. De validatie staat los van je betaling, ook al gebruik je er dezelfde middelen (zoals een reader of bankieren app) voor.

Werkt IDIN ook bij een zakelijke rekening?

Nee, IDIN werkt niet bij een zakelijke rekening of gevolmachtigden. Raadpleeg hiervoor de website van je bank.

Wat doe ik als ik Link Expired zie in mijn browser?

Wanneer je een link ontvangt om het contract te tekenen die direct verlopen is, dan is het handig om even de cache en historie van de browser te wissen. Je kunt uiteraard ook de link openen in een andere browser om het contract te tekenen.

 

Niet gevonden wat je zocht? Neem contact met ons op.